Czy to w związku z nowymi trendami w nauczaniu dzieci w wieku przedszkolnym czy też w wyniku naturalnych potrzeb lub chęci nauczenia dziecka drugiego języka coraz większą popularnością zaczynają się cieszyć przedszkola dwujęzyczne. Coraz więcej rodziców posyłając swoje dzieci do przedszkola poszukuje takiego, które a do zaoferowania opcję nauczania języka obcego. Najczęściej wybieranym językiem jest naturalnie język angielski, którego to znajomość może okazać się bardzo znacząca w późniejszym dorosłym już życiu przedszkolaka. Żeby do tego mogło jednak dojść wymagane będzie odpowiednio wczesne przyswojenie sobie podstawowych zasad języka obcego. Tego rodzaju przygotowanie umożliwiają właśnie profesjonalnie działające placówki na przykład przedszkole dwujęzyczne Wilanów. Oczywiście jak zawsze w tego rodzaju przypadkach na temat nauczania dwóch języków jednocześnie pojawiają się zwolennicy jak i przeciwnicy nauczania języka obcego w tak wczesnym wieku.
Plusy przedszkola dwujęzycznego
Prawdą jest, że tego rodzaju placówki są na pewno jedynego rodzaju miejscem, w którym dziecko posiadające dwóch rodziców z innych krajów zyskuje możliwość pełnej akceptacji swojej odmienności językowej, co wpływa na zwiększenie jego pewności siebie. Oprócz tego, praktyczne poznawanie języka obcego w doskonały sposób wzbogaca osobowość każdego przedszkolaka wykształcając w nim w bardzo skuteczny sposób zwiększoną tolerancję dla otaczającego je świata zewnętrznego. Dostrzeżenie faktu, że istnieje możliwość korzystania z innego systemu pojęć i określeń wpływa na zwiększone zainteresowanie światem ze strony malucha. Takie nauczanie prowadzi do znacznie większego obiektywizmu oraz właściwego zdystansowania się na różne kręgi językowe. Przedszkole dwujęzyczne przyczynia się także do zwiększenia elastyczności w myśleniu oraz pełniejszego poszerzenia świadomości. Nauka dwóch języków będzie wpływała także na wykształcenie się bardziej różnorodnego układu zdolności intelektualnych.
Minusy przedszkola dwujęzycznego
Niektórzy rodzice jako minus podają fakt, iż jeśli dziecko rozpocznie naukę języka obcego w zbyt wczesnym okresie, nakładającym się dodatkowo na poznawanie własnego języka ojczystego, w takich przypadkach może zaistnieć bowiem ryzyko wystąpienia bilingwizmu polegającego na posługiwaniu się przez dziecko dwoma językami naprzemiennie w jednoczesny sposób. W takim przypadku może dojść do wystąpienia pewnych problemów związanych z mową i myśleniem w jednym języku. Badania jednak pokazują, że o ile takie sytuacje mają miejsce, nie wpływają one na rozwój dziecka.