Samo słowo reklama oznacza „krzyczeć do kogoś” i wywodzi się z języka łacińskiego. Jest to komunikat nakłaniający zazwyczaj do zakupu produktu.
Już trzy tysiące lat przed naszą erą na glinianych tabliczkach znalezionych przez archeologów widniały ogłoszenia. Kiedy pojawił się druk zaczęto rozwieszać plakaty i drukować ogłoszenia w gazetach. Największa inwazyjność nastąpiła, jednak wraz z pojawieniem się radia i telewizji. Dziś reklama jest obecna na każdym kroku, zalegające sterty ogłoszeń pod naszymi drzwiami, w skrzynkach pocztowych i mailowych, podczas wydarzeń sportowych, seriali telewizyjnych, właściwie ciężko znaleźć miejsce gdzie reklama nie jest obecna. Ogromne zasoby pieniędzy, jakie poświęcane są przez producentów na różnego rodzaju reklamy, świadczy o tym, iż musi ona mocno oddziaływać na klientów. Wielu ludzi uważa, że reklama nie ma wpływu na podejmowane przez nich decyzje, jest to kompletna bzdura, ponieważ każdy ulega manipulacji wywołanej przez sekrety reklamy.
Reklamę dzielimy na dwa zasadnicze typy, mianowicie społeczną i komercyjną.
Reklama komercyjna ma na celu zachęcenie odbiorcy do wypróbowania nieznanej wcześniej usługi lub produktu. Zadanie nie jest łatwe, nakłonienia potencjalnego klienta do wybrania konkretnego produktu, gdyż na rynku dostępnych jest wiele podobnych. Metoda pozytywnych skojarzeń ma służyć, również zapamiętywaniu nazw produktu, firmy czy usługi. Nadrzędnym celem jaki przyświeca komercyjnym reklamom, jest powiększanie dochodów ze sprzedaży, w tym celu reklama powinna zachęcać, również do kolejnego zakupu tego samego produktu jak i utwierdzać nas w przekonaniu, że jest to najlepszy możliwy wybór.
Natomiast reklama społeczna finansowana jest przez Fundacje Komunikacji Społecznej. Odgrywa ona niezwykle ważną rolę, pośród panujących zwyczajów społeczeństwa. Taka reklama ma na celu ostrzeganie ludzi przed zagrożeniami, zachęcanie do zmiany złych zwyczajów, jak również nakłaniać ludzi do pomocy.