koła zębate samolot
Motoryzacja

Różne procedury powstawania koła zębatego z zastosowaniem frezów

Odlewanie na sucho, odlewanie w formach trwałych – te i wiele innych opcji jest zwykle stosowanych do produkcji kół zębatych. Odlewanie kół zębatych jest takie samo jak odlewanie innych produktów. Ciężkie koła zębate z żeliwa i stali wytwarzane są metodą odlewania w piasku, a frezy krążkowe uczestniczą w końcowym etapie tego procesu. Koła zębate produkowane tą metodą mają wykończenie powierzchni, które charakteryzuje wysoka dokładność.

Inne koła – jakie zmiany w produkcji?

Małe koła zębate ze stopu cynku są produkowane metodą odlewania ciśnieniowego. Takie koła zębate nadają się tylko do przenoszenia lekkich obciążeń. Odlewanie jest najtańszą metodą produkcji i sprawdza się tam, gdzie głównym kryterium jest ekonomia. Odlewanie ciśnieniowe jest preferowane do produkcji dużej ilości małych kół zębatych z materiałów nieżelaznych. Tutaj również frezy krążkowe do kół zębatych zwykle są niezbędnym elementem całego procesu.

Proces tłoczenia przy produkcji kół zębatych a frezy ślimakowe

Metoda ta jest odpowiednia do wykonywania kół zębatych z blachy o grubości do 3mm. W tym procesie tłoczenie odbywa się poprzez umieszczenie arkusza na wykrojniku i wykrawanie za pomocą prasy mechanicznej. W ten sposób wytwarzane są koła zębate stosowane w:

  • zegarkach,
  • gadżetach gospodarstwa domowego,
  • zegarach,
  • zabawkach itp.

Po wytłoczeniu wykonywane jest frezowanie kół zębatych w celu poprawy dokładności i wykończenia powierzchni. W tym procesie stosowane są zwykle frezy ślimakowe i usuwa się bardzo mało materiału.

Jest jeszcze inna metoda wtłaczania głównego koła zębatego o wymaganym profilu i modułu do gorącego półwyrobu, a następnie toczenia dwóch części razem, aż główne koła zębate przenikną, tworząc kompletne koło zębate. Wreszcie same zęby danych kół są dokładnie wykańczane przez frezowanie.

Metalurgia a proces wytwarzania kół zębatych

Jest to proces wytwarzania kół zębatych z proszku metalicznego poprzez zastosowanie ciepła i ciśnienia z odpowiednim spoiwem. Ta metoda jest odpowiednia do wykonywania kół zębatych z materiałów trudnych do odlewania lub obróbki.

W tym procesie wytwarzane są wirniki i koła zębate pomp stosowane w przemyśle samochodowym. Sproszkowane czyste żelazo jest mieszane z obliczoną ilością proszku grafitowego, prasowane w matrycy, a następnie podgrzewane w celu uzyskania przekładni o wymaganych wymiarach. Ta przekładnia jest następnie impregnowana olejem w celu zmniejszenia zużycia, rozdarcia i hałasu. O tym procesie również warto pamiętać w kontekście produkcji poszczególnych kół.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.